من توریستم بزرگترین پرتال گردشگری

2739

غار مغان

امتیاز (0 از 10) از مجموع 0 رای

چگونگی دسترسی به غار : روستای مغان در 45 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است. 20 کیلومتر آخر مسیر که منتهی به روستای مغان می شود جاده ی خاکی خوبی است و با هر ماشینی می توان این مسیر را پیمود. مسیر حرکت تا روستا خشک است ولی روستای مغان یک روستای زیبا ، سرسبزو خوش اب و هوا است این روستا یک روستای خطی است. در روستا حرکت خود را تا کنار چشمه ادامه میدهیم و در اینجا باید ماشین را پارک کرد وبقیه مسیر را پیاده پیمود. از اینجا به بعد یک کوه نوردی یک ساعته تا دهانه غار پیش روی ماست ولی پیدا کردن دهانه غار با وجود این که تا اواخر مسیر دیده نمی شود نیاز به راهنمای محلی ندارد چرا که به علت معروفیت و پر بازدید بودن این غار مسیر رسیدن به غار علامت گزاری شده و با پی گیری ان علائم به راحتی میتوان دهانه ی دوقولوی غار را پیدا کرد.

تجهیزات مورد نیاز جهت بازدید : هد لامپ ، آب آشامیدنی.

مدت لازم جهت بازدید از درون غار : حداکثر 2 ساعت.

درجه سختی : غار آسانی است و میتوان به همراه تمام اعضای خانواده از این غار دیدن کرد.

وقت مناسب جهت بازدید : بهار و تابستان و پاییز

ویژگی های غار مغان : غار از یک دهنه به اصطلاح دوقولو تشکیل شده که به وسیله ستونی در وسط از هم جدا شده و هردو به یک جا ختم می شود. هوای داخل غار مانند بیشتر غار ها در فصول گرم سال خنک تر از بیرون است که داشتن یک لباس گرم را می طلبد. با پیشروی در تالار اصلی وادامه دادن مسیر به مکانی میرسیم که باید یک صعود را به صورت نیم دایره انجام داد از دهلیزی تنگ گذشت تا به اخرین تالار غار که در انجا برکه ای کم عمق قرار دارد رسید این اخرین تالار غار است و می توان از کنار این برکه تراورس کرد وبه طرف دیگرش رسید، در انجا دهلیز باریکی است که با عبور سینه خیز از آن به یک سه راهی میرسیم راه دست راست شکاف باریکی است که در ادامه به قدری باریک می شود که امکان عبور از ان نیست و دو طرف دیواره به یکدیگر می رسند دوراه دیگر هم بن بست است.

این غار غار ساده ای است و احتیاج به نخ کشی ندارد، بر عکس تصوری که من که برای اولین بار تنها پا درون غار گذاشتم داشتم و براساس خوانده های خود می پنداشتم عار مغان غاری دارای چندین چاه است.

نحوه ی انجام برنامه : در سفری که به مشهد داشتم تصمیم گرفتم برم غار مغان برا همین شب رفتمو از بین تاکسیای دور حرم یکی را پیدا کردم که هم قیمتش خوب بود هم حداقل می دونس روستای مغان کدوم طرف مشهده برای فردا صبح زود باش قرار گذاشتم. صبح به سمت غار مغان راه افتادیمو تا جایی که اسفالت بودو راحت رفتیمو اون 20 کیلومتر خاکی مسیرم با آدرس گرفتن از هرکی که می دیدیم گذروندیمو به روستای سر سبز مغان رسیدیم. تو روستا من کنار چشمه از راننده جداشدمو رفتم به سمت غار اونم تو سایه 4ساعتی چرتی زدو بعد با هم به سمت مشهد راه افتادیم که خدا روشکر به مهمونی ناهاری که دعوت داشتم رسیدمو همون جا لباسای گلیمو با لباسای پولوخوریم عوض کردم.