پیشینه ÛŒ تاریخی ÙØ§Ø±Ø³ در گذر زمان
ستاره ای رو اینجا بزار
ÙØ§Ø±Ø³ در دوران باستان
در جنوب ایران تا کرانه های خلیج ÙØ§Ø±Ø³ØŒ سرزمینی گسترده است Ú©Ù‡ از روزگار باستان، پارس (ÙØ§Ø±Ø³) نام داشت Ùˆ از آغاز دوره اسلامی تاکنون، مرکز آن شیراز بوده است. این سرزمین، از چند هزار سال پیش زیستگاه پررونق اقوام بومی ایران، Ùˆ به ویژه ایلامیان بود Ùˆ از این قوم، آثار بسیار در گوشه Ùˆ کنار ÙØ§Ø±Ø³ØŒ به جای مانده است. آثاری چون کورنگون مَمَسَنی، نقش رستم،
تخت جمشید ، تپه ی سبز و تپه ی مالیان (هر دو در مرودشت) و ...
سه هزار سال پیش از این، قومی Ú©Ù‡ خود را آریایی Ù…ÛŒ خواند، از جنوب روسیه ÛŒ امروزی به Ùلات ایران سرازیرشد Ùˆ پس از درگیری های ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù† با بومیان آن سامان، به پیروزی رسید Ùˆ برای خود سکونتگاه هایی برپا داشت. بیشتر این آریاییان، چوپان Ùˆ گله دار Ùˆ Ú©ÙˆÚ† نشین بودند Ùˆ به صورت قبیله ای زندگی Ù…ÛŒ کردند.
دین آنان گونه ای بینش توØÛŒØ¯ÛŒ بود. آنان به خدای یگانه Ùˆ بزرگی به نام «اهورامزدا» ایمان داشتند Ùˆ نیروهای طبیعی، مانند آب، آتش، خاک Ùˆ خورشید را دارای Ùـَرَّه ایزدی Ù…ÛŒ پنداشتند Ùˆ سرچشمه بدی ها Ùˆ تاریکی ها را در وجود اهریمن Ù…ÛŒ جستند. آریاییان، قبیله های بزرگی داشتند Ú©Ù‡ معرو٠تر از همه پارسیان، مادها، سَکاها، بلخیان، Ø³ÙØºØ¯ÛŒØ§Ù†ØŒ خوارزمیان، هراتیان Ùˆ پارتیان بودند. همه این قبیله ها به یک زبان بزرگ، اما با لهجه های Ù…ØªÙØ§ÙˆØª سخن Ù…ÛŒ Ú¯ÙØªÙ†Ø¯ Ùˆ سرزمین خود را به نام «آریّا وَئیَج» (ایران ویج) Ù…ÛŒ خواندند Ùˆ بعدها Ú©Ù‡ دارای ØÚ©ÙˆÙ…ت شدند، میهن شان را «کشور ایرانیان» Ùˆ زبان اصلیشان را «اَئیریانو خششرَ» Ù…ÛŒ خواندند. این Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Ø¨Ø¹Ø¯Ù‡Ø§ به Ø§ÙØ¦Ø±Ø§Ù† شَتر Ùˆ ایران شهر Ùˆ سرانجام «ایران» تبدیل شد.
پارسیان، یکی از اقوام ایرانی بودند Ú©Ù‡ سه هزار سال پیش، به ÙØ§Ø±Ø³ آمدند Ùˆ در چند مکان، از جمله در اَنشان یا مالیان امروزی در 46کیلومتری شمال شیراز، Ùˆ پاسارگاد ساکن شدند. پایتخت آنان، نخست
پاسارگاد بود Ùˆ بعدها به همدان انتقال ÛŒØ§ÙØª.
در اواخر سده هشتم پیش از میلاد، مادها در ایران غربی نیرو Ú¯Ø±ÙØªÙ†Ø¯ Ùˆ گرد هم جمع شده، با آشوریان٠تاراج گر به زد Ùˆ خورد پرداختند Ùˆ صد سال بعد آنان را از پای درآوردند Ùˆ ØÚ©ÙˆÙ…تی بزرگ برپا داشتند Ú©Ù‡ 120 سال پایدار ماند. ÙØ±Ù…انروایی آنان سرانجام توسط کوروش بزرگ ÙØ±Ùˆ پاشید.
کوروش بزرگ ÙØ±Ø²Ù†Ø¯ کمبوجیه (پادشاه پارسیان) Ùˆ شاهدختی مادی بود Ùˆ با کارهای درخشانش بزرگترین پادشاهی جهان آن روزگار را پدید آورد.
مورخان کوروش را پادشاهی دانا Ùˆ مدیر Ùˆ مدبّر، Ùˆ Ù…ÙØ³Ø±Ø§Ù† بزرگی چون «علامه ÛŒ طباطبایی» او را
ذوالقرنین
نامیده اند. کوروش پس از نزدیک به 30 سال ÙØ±Ù…انروایی در جنگ با Ú©ÙˆÚ† نشینان ماساگتی – از اقوام سَکایی آسیای میانه – کشته شد Ùˆ پسرش کمبوجیه جای او را Ú¯Ø±ÙØª Ùˆ به مصر لشکر کشید Ùˆ آنجا را به ÙØ±Ù…ان خود درآورد، ولی با شورش Ù…ÙØºØ§Ù† روبه رو شد Ùˆ پیش از Ú¯Ø±ÙØªÙ† کین خویش در مصر درگذشت.
آنگاه داریوش بر تخت هخامنشی نشست Ùˆ 36 سال بر ایران ÙØ±Ù…ان راند. هخامنشیان نزدیک به 218 سال بر این سرزمین ØÚ©ÙˆÙ…ت کردند تا این Ú©Ù‡ اسکندر بر ایران تاخت Ùˆ شاهنشاهی هخامنشی را برانداخت، اما دولتش Ù‡ÙØª سال بیش نپایید Ùˆ آرزوهایش برباد Ø±ÙØª.
اگرچه ØØ§Ú©Ù…ان پارس به سلطه سلاطین اشکانی در روزگار قدرت آنان گردن نهادند، اما پارس هرگز جزو امپراتوری اشکانی نشد. شاهان پارس قدرت خود را تا سواØÙ„ کارمانیا Ùˆ سواØÙ„ عربستان بسط دادند.
از روایات مربوط به اردشیر اول ساسانی چنین بر Ù…ÛŒ آید Ú©Ù‡ در زمان او، پارس به ممالک Ú©ÙˆÚ†Ú©ÛŒ تقسیم شده بود. از سکه های کش٠شده ÛŒ آن دوران Ù…ÛŒ توان Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª Ú©Ù‡ در آن زمان، تمدن یونانی به Ú©Ù„ÛŒ از پارس رخت بر بسته بود Ùˆ سنت های تاریخی Ùˆ اساطیری کهن Ùˆ دین زردشت استیلای کامل داشت.
براساس شواهد، در آن زمان پارس تنها سرزمینی بود Ú©Ù‡ دین زردشتی ØÙ‚یقی Ùˆ نوشته های مقدس در آن Ù…ØÙوظ مانده بود. به همین دلیل، تجدید ØÛŒØ§Øª آیین زردشتی، با قیام اردشیر اول Ùˆ کشور گشایی های او از پارس آغاز شد. اردشیر اول، دودمان ساسانیان را بنیاد گذاشت Ùˆ دین زردشتی را در سراسر ایران مستقر کرد.
استخر Ú©Ù‡ پایتخت پارس بود، در دوره ساسانی شهری بزرگ Ùˆ آباد بود اما پس از بنیان گذاری پادشاهی ساسانی، پایتخت به تیسÙون منتقل شد.
از آثار پراهمیت تاریخی پیش از اسلام در سرزمین ÙØ§Ø±Ø³ØŒ Ù…ÛŒ توان از تخت جمشید، پاسارگاد، نقش رستم، قصر اردشیر، قلعه دختر، بیشابور، قصر ابونصر، بند بهمن، قصر ساسانی در سروستان Ùˆ بسیاری نمونه های دیگر یاد کرد.
ÙØ§Ø±Ø³ در دوران اسلامی
مسلمانان به پیروی از ساسانیان، ایالت ÙØ§Ø±Ø³ را به پنج ولایت Ú©Ù‡ هر کدام را یک «کوره» Ù…ÛŒ Ú¯ÙØªÙ†Ø¯ØŒ تقسیم کردند. این تقسیم بندی تا ØÙ…له ÛŒ مغولان برجای بود.
پنج کوره ÛŒ ÙØ§Ø±Ø³ عبارت بود از:
کوره ÛŒ اردشیر خوره Ú©Ù‡ مرکز آن شیراز بود، کوره ÛŒ شاپور خوره Ú©Ù‡ مرکز آن شهر شاپور بود، کوره ÛŒ ارجان Ú©Ù‡ مرکز آن به همین نام بود، کوره ÛŒ استخر Ú©Ù‡ مرکز آن پرسـÙـپولیس بود Ùˆ کوره ÛŒ دارابجرد Ú©Ù‡ مرکز آن دارابجرد بود.
ÙØ§Ø±Ø³ÛŒØ§Ù† از آغاز عاشق خاندان نبوت Ùˆ اهل بیت بودند. اولین ایرانی Ú©Ù‡ در جستجوی پیامبر به سوی ØØ¬Ø§Ø² Ø´ØªØ§ÙØª Ùˆ به دین اسلام مشر٠شد، سلمان ÙØ§Ø±Ø³ÛŒ بود Ú©Ù‡ این Ø§ÙØªØ®Ø§Ø± را ÛŒØ§ÙØª Ú©Ù‡ خاتم پیامبران درباره ÛŒ او Ù…ÛŒ ÙØ±Ù…اید: «سلمان از اهل بیت ماست».
در زمان ضع٠قدرت Ø®Ù„Ø§ÙØª در قرن سوم هـ.Ù‚ØŒ ÙØ§Ø±Ø³ به تصر٠«یعقوب لیث» مؤسس سلسله ØµÙØ§Ø±ÛŒØ§Ù† درآمد. ÙˆÛŒ شیراز را تصر٠کرد Ùˆ برادرش عمرولیث مسجد جامع بزرگی در شهر ساخت Ú©Ù‡ هنوز پابرجاست. پس از آن، ÙØ§Ø±Ø³ به تصر٠آل بویه درآمد Ùˆ «عضدالدوله دیلمی» بر بیشتر ایران Ùˆ قسمتی از بین النهرین تسلط ÛŒØ§ÙØª. از کارهای برجسته او ساختن بند امیر بر رود Ú©Ùـر بود.
پس از آل بویه، سلجوقیان بر ÙØ§Ø±Ø³ مسلط شدند. با ضع٠سلاجقه، «سنقرابن مودود»، دودمان اتابکان ÙØ§Ø±Ø³ را تأسیس کرد. این دودمان، در 543 هـ.Ù‚ بر سرزمین ÙØ§Ø±Ø³ ÙØ±Ù…انروایی ÛŒØ§ÙØª Ùˆ آخرین ÙØ±Ù…انروای آن، «آبش خاتون»، پس از یک سال سلطنت در 667 هـ.Ù‚ به همسری «منکو تیمور»، یکی از پسران هلاکوخان مغول درآمد. از آن پس سلطنت ÙˆÛŒ نامی بیش نبود Ùˆ چندی نگذشت Ú©Ù‡ ÙØ§Ø±Ø³ به دست امرای مغول Ø§ÙØªØ§Ø¯.
در 754 هـ.Ù‚ØŒ «امیر مبارزالدین Ù…ØÙ…د» پادشاه سلسله آل Ù…Ø¸ÙØ±ØŒ ÙØ§Ø±Ø³ را تصر٠کرد. شاهان این دودمان تا سال 795 هـ.Ù‚ØŒ Ú©Ù‡ امیر تیمور خاندان آل Ù…Ø¸ÙØ± را برانداخت بر ÙØ§Ø±Ø³ ÙØ±Ù…انروایی داشتند.
در سال 909 هـ.Ù‚ØŒ ÙØ§Ø±Ø³ ØªØØª استیلای «شاه اسماعیل» صÙÙˆÛŒ درآمد. در زمان او Ùˆ جانشینانش، ÙØ§Ø±Ø³ Ùˆ مرکز آن شیراز، آبادی Ùˆ رونق ÛŒØ§ÙØª. در این دوران، «الله وردی خان» Ùˆ پسرش «امامقلی خان» ÙØ±Ù…انروایان کاردان Ùˆ با تدبیر ÙØ§Ø±Ø³ در زیبا ساختن Ùˆ آبادانی شهر شیراز کوشیدند.
در جنگ میان «نادرشاه» Ùˆ Ø§ÙØ§ØºÙ†Ù‡ غلزایی ØªØØª ÙØ±Ù…ان Ø§Ø´Ø±Ù Ø§ÙØºØ§Ù†ØŒ ÙØ§Ø±Ø³ رنج Ùˆ ویرانی ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ دید. این جنگ با شکست Ø§ÙØ§ØºÙ†Ù‡ در 1142 هـ.Ù‚ پایان ÛŒØ§ÙØª.
Ø³ÙØ± (آموزش همگانی)
عکس Ù‡ÙØªÙ‡
ایرانشناسی
موزه ها Ùˆ مراكز ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÙŠ
ايران از نگاه دوربين
سايتهاي استاني
ويژه نامه‌ها
جهانگردی
عضویت در خبرنامه
ارسال
مطالب پیشنهادی
چگونه یک پولدار بورسی بشویم؟
قبل Ùˆ بعد از عروسی ÙØ±Ø§Ù…وش نکنید
تنهایی های یک ملت
تجلی قرآن در ØÙ…اسه عاشورا
کتاب کودک 9 ساله
کاراکتر پاستوریزه
Ú†Ù‡ می‌کند این نعنا ÙÙ„ÙÙ„ÛŒ!
راز و رمز نوشتن
خودرو دیگر ارزان نمی‌شود!
جایگاه ولایت تکوینی امامان
کتاب چربی خون (کلسترول خوب، کلسترول بد)
هنر معماری در سلسله تانگ
اعراب بازنده بزرگ تواÙÙ‚ هسته‌ای
خارش پوست در بارداری؛ علل و درمان
Ù‡ÙØªØ§Ø¯ Ùˆ یک سال مارتین
دشمنی که دست از سر ما بر نمی دارد
ÙØ±ÙˆØ´ آنتن
تئاتر آموزشی و الاکلنگ
شور و شعور عزاداری در تلویزیون!!
خوشبو کننده دهان، ویران کننده روان!
تعداد بازديد :
5581
دوشنبه 19/10/1384
تاريخ :
پیشینه ÛŒ تاریخی ÙØ§Ø±Ø³ در گذر زمان
پیشینه ÛŒ تاریخی ÙØ§Ø±Ø³ در گذر زمان
«و این سرزمین از دشمن، از خشکسالی و از دروغ بپاید و بدین سرزمین دشمن، بدسالی و دروغ نیاید.»
نقل به مضمون از سنگ نبشته داریوش در تخت جمشید
ÙØ§Ø±Ø³ در دوران باستان
در جنوب ایران تا کرانه های خلیج ÙØ§Ø±Ø³ØŒ سرزمینی گسترده است Ú©Ù‡ از روزگار باستان، پارس (ÙØ§Ø±Ø³) نام داشت Ùˆ از آغاز دوره اسلامی تاکنون، مرکز آن شیراز بوده است. این سرزمین، از چند هزار سال پیش زیستگاه پررونق اقوام بومی ایران، Ùˆ به ویژه ایلامیان بود Ùˆ از این قوم، آثار بسیار در گوشه Ùˆ کنار ÙØ§Ø±Ø³ØŒ به جای مانده است. آثاری چون کورنگون مَمَسَنی، نقش رستم،
تخت جمشید ، تپه ی سبز و تپه ی مالیان (هر دو در مرودشت) و ...
سه هزار سال پیش از این، قومی Ú©Ù‡ خود را آریایی Ù…ÛŒ خواند، از جنوب روسیه ÛŒ امروزی به Ùلات ایران سرازیرشد Ùˆ پس از درگیری های ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù† با بومیان آن سامان، به پیروزی رسید Ùˆ برای خود سکونتگاه هایی برپا داشت. بیشتر این آریاییان، چوپان Ùˆ گله دار Ùˆ Ú©ÙˆÚ† نشین بودند Ùˆ به صورت قبیله ای زندگی Ù…ÛŒ کردند.
دین آنان گونه ای بینش توØÛŒØ¯ÛŒ بود. آنان به خدای یگانه Ùˆ بزرگی به نام «اهورامزدا» ایمان داشتند Ùˆ نیروهای طبیعی، مانند آب، آتش، خاک Ùˆ خورشید را دارای Ùـَرَّه ایزدی Ù…ÛŒ پنداشتند Ùˆ سرچشمه بدی ها Ùˆ تاریکی ها را در وجود اهریمن Ù…ÛŒ جستند. آریاییان، قبیله های بزرگی داشتند Ú©Ù‡ معرو٠تر از همه پارسیان، مادها، سَکاها، بلخیان، Ø³ÙØºØ¯ÛŒØ§Ù†ØŒ خوارزمیان، هراتیان Ùˆ پارتیان بودند. همه این قبیله ها به یک زبان بزرگ، اما با لهجه های Ù…ØªÙØ§ÙˆØª سخن Ù…ÛŒ Ú¯ÙØªÙ†Ø¯ Ùˆ سرزمین خود را به نام «آریّا وَئیَج» (ایران ویج) Ù…ÛŒ خواندند Ùˆ بعدها Ú©Ù‡ دارای ØÚ©ÙˆÙ…ت شدند، میهن شان را «کشور ایرانیان» Ùˆ زبان اصلیشان را «اَئیریانو خششرَ» Ù…ÛŒ خواندند. این Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Ø¨Ø¹Ø¯Ù‡Ø§ به Ø§ÙØ¦Ø±Ø§Ù† شَتر Ùˆ ایران شهر Ùˆ سرانجام «ایران» تبدیل شد.
پارسیان، یکی از اقوام ایرانی بودند Ú©Ù‡ سه هزار سال پیش، به ÙØ§Ø±Ø³ آمدند Ùˆ در چند مکان، از جمله در اَنشان یا مالیان امروزی در 46کیلومتری شمال شیراز، Ùˆ پاسارگاد ساکن شدند. پایتخت آنان، نخست
پاسارگاد بود Ùˆ بعدها به همدان انتقال ÛŒØ§ÙØª.
در اواخر سده هشتم پیش از میلاد، مادها در ایران غربی نیرو Ú¯Ø±ÙØªÙ†Ø¯ Ùˆ گرد هم جمع شده، با آشوریان٠تاراج گر به زد Ùˆ خورد پرداختند Ùˆ صد سال بعد آنان را از پای درآوردند Ùˆ ØÚ©ÙˆÙ…تی بزرگ برپا داشتند Ú©Ù‡ 120 سال پایدار ماند. ÙØ±Ù…انروایی آنان سرانجام توسط کوروش بزرگ ÙØ±Ùˆ پاشید.
کوروش بزرگ ÙØ±Ø²Ù†Ø¯ کمبوجیه (پادشاه پارسیان) Ùˆ شاهدختی مادی بود Ùˆ با کارهای درخشانش بزرگترین پادشاهی جهان آن روزگار را پدید آورد.
مورخان کوروش را پادشاهی دانا Ùˆ مدیر Ùˆ مدبّر، Ùˆ Ù…ÙØ³Ø±Ø§Ù† بزرگی چون «علامه ÛŒ طباطبایی» او را
ذوالقرنین
نامیده اند. کوروش پس از نزدیک به 30 سال ÙØ±Ù…انروایی در جنگ با Ú©ÙˆÚ† نشینان ماساگتی – از اقوام سَکایی آسیای میانه – کشته شد Ùˆ پسرش کمبوجیه جای او را Ú¯Ø±ÙØª Ùˆ به مصر لشکر کشید Ùˆ آنجا را به ÙØ±Ù…ان خود درآورد، ولی با شورش Ù…ÙØºØ§Ù† روبه رو شد Ùˆ پیش از Ú¯Ø±ÙØªÙ† کین خویش در مصر درگذشت.
آنگاه داریوش بر تخت هخامنشی نشست Ùˆ 36 سال بر ایران ÙØ±Ù…ان راند. هخامنشیان نزدیک به 218 سال بر این سرزمین ØÚ©ÙˆÙ…ت کردند تا این Ú©Ù‡ اسکندر بر ایران تاخت Ùˆ شاهنشاهی هخامنشی را برانداخت، اما دولتش Ù‡ÙØª سال بیش نپایید Ùˆ آرزوهایش برباد Ø±ÙØª.
اگرچه ØØ§Ú©Ù…ان پارس به سلطه سلاطین اشکانی در روزگار قدرت آنان گردن نهادند، اما پارس هرگز جزو امپراتوری اشکانی نشد. شاهان پارس قدرت خود را تا سواØÙ„ کارمانیا Ùˆ سواØÙ„ عربستان بسط دادند.
از روایات مربوط به اردشیر اول ساسانی چنین بر Ù…ÛŒ آید Ú©Ù‡ در زمان او، پارس به ممالک Ú©ÙˆÚ†Ú©ÛŒ تقسیم شده بود. از سکه های کش٠شده ÛŒ آن دوران Ù…ÛŒ توان Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª Ú©Ù‡ در آن زمان، تمدن یونانی به Ú©Ù„ÛŒ از پارس رخت بر بسته بود Ùˆ سنت های تاریخی Ùˆ اساطیری کهن Ùˆ دین زردشت استیلای کامل داشت.
براساس شواهد، در آن زمان پارس تنها سرزمینی بود Ú©Ù‡ دین زردشتی ØÙ‚یقی Ùˆ نوشته های مقدس در آن Ù…ØÙوظ مانده بود. به همین دلیل، تجدید ØÛŒØ§Øª آیین زردشتی، با قیام اردشیر اول Ùˆ کشور گشایی های او از پارس آغاز شد. اردشیر اول، دودمان ساسانیان را بنیاد گذاشت Ùˆ دین زردشتی را در سراسر ایران مستقر کرد.
استخر Ú©Ù‡ پایتخت پارس بود، در دوره ساسانی شهری بزرگ Ùˆ آباد بود اما پس از بنیان گذاری پادشاهی ساسانی، پایتخت به تیسÙون منتقل شد.
از آثار پراهمیت تاریخی پیش از اسلام در سرزمین ÙØ§Ø±Ø³ØŒ Ù…ÛŒ توان از تخت جمشید، پاسارگاد، نقش رستم، قصر اردشیر، قلعه دختر، بیشابور، قصر ابونصر، بند بهمن، قصر ساسانی در سروستان Ùˆ بسیاری نمونه های دیگر یاد کرد.
ÙØ§Ø±Ø³ در دوران اسلامی
مسلمانان به پیروی از ساسانیان، ایالت ÙØ§Ø±Ø³ را به پنج ولایت Ú©Ù‡ هر کدام را یک «کوره» Ù…ÛŒ Ú¯ÙØªÙ†Ø¯ØŒ تقسیم کردند. این تقسیم بندی تا ØÙ…له ÛŒ مغولان برجای بود.
پنج کوره ÛŒ ÙØ§Ø±Ø³ عبارت بود از:
کوره ÛŒ اردشیر خوره Ú©Ù‡ مرکز آن شیراز بود، کوره ÛŒ شاپور خوره Ú©Ù‡ مرکز آن شهر شاپور بود، کوره ÛŒ ارجان Ú©Ù‡ مرکز آن به همین نام بود، کوره ÛŒ استخر Ú©Ù‡ مرکز آن پرسـÙـپولیس بود Ùˆ کوره ÛŒ دارابجرد Ú©Ù‡ مرکز آن دارابجرد بود.
ÙØ§Ø±Ø³ÛŒØ§Ù† از آغاز عاشق خاندان نبوت Ùˆ اهل بیت بودند. اولین ایرانی Ú©Ù‡ در جستجوی پیامبر به سوی ØØ¬Ø§Ø² Ø´ØªØ§ÙØª Ùˆ به دین اسلام مشر٠شد، سلمان ÙØ§Ø±Ø³ÛŒ بود Ú©Ù‡ این Ø§ÙØªØ®Ø§Ø± را ÛŒØ§ÙØª Ú©Ù‡ خاتم پیامبران درباره ÛŒ او Ù…ÛŒ ÙØ±Ù…اید: «سلمان از اهل بیت ماست».
در زمان ضع٠قدرت Ø®Ù„Ø§ÙØª در قرن سوم هـ.Ù‚ØŒ ÙØ§Ø±Ø³ به تصر٠«یعقوب لیث» مؤسس سلسله ØµÙØ§Ø±ÛŒØ§Ù† درآمد. ÙˆÛŒ شیراز را تصر٠کرد Ùˆ برادرش عمرولیث مسجد جامع بزرگی در شهر ساخت Ú©Ù‡ هنوز پابرجاست. پس از آن، ÙØ§Ø±Ø³ به تصر٠آل بویه درآمد Ùˆ «عضدالدوله دیلمی» بر بیشتر ایران Ùˆ قسمتی از بین النهرین تسلط ÛŒØ§ÙØª. از کارهای برجسته او ساختن بند امیر بر رود Ú©Ùـر بود.
پس از آل بویه، سلجوقیان بر ÙØ§Ø±Ø³ مسلط شدند. با ضع٠سلاجقه، «سنقرابن مودود»، دودمان اتابکان ÙØ§Ø±Ø³ را تأسیس کرد. این دودمان، در 543 هـ.Ù‚ بر سرزمین ÙØ§Ø±Ø³ ÙØ±Ù…انروایی ÛŒØ§ÙØª Ùˆ آخرین ÙØ±Ù…انروای آن، «آبش خاتون»، پس از یک سال سلطنت در 667 هـ.Ù‚ به همسری «منکو تیمور»، یکی از پسران هلاکوخان مغول درآمد. از آن پس سلطنت ÙˆÛŒ نامی بیش نبود Ùˆ چندی نگذشت Ú©Ù‡ ÙØ§Ø±Ø³ به دست امرای مغول Ø§ÙØªØ§Ø¯.
در 754 هـ.Ù‚ØŒ «امیر مبارزالدین Ù…ØÙ…د» پادشاه سلسله آل Ù…Ø¸ÙØ±ØŒ ÙØ§Ø±Ø³ را تصر٠کرد. شاهان این دودمان تا سال 795 هـ.Ù‚ØŒ Ú©Ù‡ امیر تیمور خاندان آل Ù…Ø¸ÙØ± را برانداخت بر ÙØ§Ø±Ø³ ÙØ±Ù…انروایی داشتند.
در سال 909 هـ.Ù‚ØŒ ÙØ§Ø±Ø³ ØªØØª استیلای «شاه اسماعیل» صÙÙˆÛŒ درآمد. در زمان او Ùˆ جانشینانش، ÙØ§Ø±Ø³ Ùˆ مرکز آن شیراز، آبادی Ùˆ رونق ÛŒØ§ÙØª. در این دوران، «الله وردی خان» Ùˆ پسرش «امامقلی خان» ÙØ±Ù…انروایان کاردان Ùˆ با تدبیر ÙØ§Ø±Ø³ در زیبا ساختن Ùˆ آبادانی شهر شیراز کوشیدند.
در جنگ میان «نادرشاه» Ùˆ Ø§ÙØ§ØºÙ†Ù‡ غلزایی ØªØØª ÙØ±Ù…ان Ø§Ø´Ø±Ù Ø§ÙØºØ§Ù†ØŒ ÙØ§Ø±Ø³ رنج Ùˆ ویرانی ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ دید. این جنگ با شکست Ø§ÙØ§ØºÙ†Ù‡ در 1142 هـ.Ù‚ پایان ÛŒØ§ÙØª.
پیشینه ÛŒ تاریخی ÙØ§Ø±Ø³ در گذر زمان
پس از مرگ نادر، بار دیگر ÙØ§Ø±Ø³ دستخوش پریشانی شد، ولی با روی کارآمدن «کریم خان زند» ØµÙ„Ø Ùˆ آبادی به این ناØÛŒÙ‡ بازگشت. از کاردانی Ùˆ تدبیر Ùˆ دوراندیشی کریم خان، آثار ارزشمندی به ویژه در شهر شیراز به جای مانده است.
پس از مرگ کریم خان در سال 1193 هـ.Ù‚ØŒ بر سر جانشینی او میان بازماندگانش اختلا٠پدید آمد Ùˆ سرانجام، Â«Ù„Ø·ÙØ¹Ù„ÛŒ خان زند» به ÙØ±Ù…انروایی رسید. پس از آن، ÙØ§Ø±Ø³ در جنگ های Ù„Ø·ÙØ¹Ù„ÛŒ خان زند Ùˆ «آقا Ù…ØÙ…دخان قاجار» آسیب ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù† دید Ùˆ سرانجام قاجاریه ØÚ©ÙˆÙ…ت ÛŒØ§ÙØªÙ†Ø¯. پس از ÙˆÙØ§Øª ÙØªØØ¹Ù„ÛŒ شاه در سال 1250 هـ.Ù‚ØŒ پسرش Â«ØØ³ÛŒÙ†Ø¹Ù„ÛŒ میرزا ÙØ±Ù…Ø§Ù†ÙØ±Ù…ا» در ÙØ§Ø±Ø³ به دعوی سلطنت برخاست، اما کاری از پیش نبرد.
ÙØ§Ø±Ø³ در دوران قاجاریه، همچنان از ایالات آباد Ùˆ پر اهمیت کشور به شمار Ù…ÛŒ آمد Ùˆ راه ارتباطی خلیج ÙØ§Ø±Ø³ Ùˆ مرکز، به عنوان نخستین خاکریز، مورد توجه خاص استعمارگران بود. اما مردم قهرمان این سرزمین کهن، هیچگاه در مقاومت Ùˆ مبارزه با استعمار Ùˆ استبداد از پا ننشستند. نهضت تنباکو به رهبری «میرزای شیرازی» در سال 1309 هـ.Ù‚ همواره الهام بخش مبارزات ضد استبدادی Ùˆ ضد استعماری ایران Ùˆ منطقه بوده است.
پس از قاجار، اگرچه ÙØ§Ø±Ø³ نقش ارتباطی مهم خود را از دست داد، ولی به علت داشتن آثار با ارزش سیاسی Ùˆ تاریخی Ùˆ آرامگاه های دانشمندان، شاعران Ùˆ Ø¹Ø±ÙØ§ÛŒ بزرگی چون
سعدی ØŒ ØØ§Ùظ ØŒ ابوعبداله Ø®ÙÛŒÙØŒ ملاصدرا، خواجو، شیخ روزبهان Ùˆ Ø¨ÙˆØ§Ø³ØØ§Ù‚ کازرونی Ùˆ ... همچنان به عنوان یکی از پرآوازه ترین استان های ایران با شهرتی جهانی در گسترده ÛŒ ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ Ùˆ ادب Ùˆ Ø¹Ø±ÙØ§Ù† جایگاه خود را ØÙظ کرد. Ø§ÙØ²ÙˆÙ† بر این ØØ±Ù… های مطهر شاهچراغ (ع)ØŒ سید علاءالدین ØØ³ÛŒÙ† (ع)ØŒ علی بن ØÙ…زه (ع) Ùˆ ... همواره ÙØ§Ø±Ø³ را در چشم عاشقان اهل بیت Ùˆ شیعیان جهان گرامی داشته است.
وجه تسمیه
پیش از ورود آریایی ها، بومیان Ùلات ایران در ÙØ§Ø±Ø³ هم زندگی Ù…ÛŒ کردند Ùˆ دولت ایلام از شوش تا غرب ÙØ§Ø±Ø³ Ùˆ ØØªÛŒ تا شیراز کنونی را پیش از هخامنشیان در تسلط خود داشت.
آریایی ها، یک بار در چهار هزار سال پیش Ùˆ بار دیگر 3400 تا 3700 سال پیش، به ایران آمدند. گروهی از آنها از راه کرمان به ÙØ§Ø±Ø³ وارد شدند Ùˆ در شمال ÙØ§Ø±Ø³ØŒ در منطقه ای Ú©Ù‡ آب ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù† وجود دارد، استقرار ÛŒØ§ÙØªÙ†Ø¯.
رشیدترین طایÙÙ‡ آریایی های ÙØ§Ø±Ø³ØŒ پارسه (PARSA = پارس) نام داشت. از این رو نام این طایÙÙ‡ در 11 سده پیش از میلاد، بر قلمروی آنان نهاده شد. به تدریج روستاها Ùˆ شهرهای آنان ساخته شد Ùˆ نام نخستین شهر آنان یعنی پارسه کده (پاسارگاد)ØŒ به قولی از نام همین طایÙÙ‡ Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شده است. «پارسه» دومین نامی است Ú©Ù‡ بعدها به نام شهر پارسه (پرسـÙـپولیس یونانی) بر تخت جمشید گذاشته شد.
با Ø´Ú©Ù„ گیری ØÚ©ÙˆÙ…ت هخامنشیان واژه «پارس» به سراسر قلمرو آنان، یعنی ایران اطلاق شد Ùˆ بعدها با تغییرات سیاسی، واژه «پارس» ویژه استان ÙØ§Ø±Ø³ شد. Â«ÙØ§Ø±Ø³Â» معرّب «پارس» است. بعدها برای استان ÙØ§Ø±Ø³ واژه Â«ÙØ§Ø±Ø³Ø³ØªØ§Ù†Â» به کار Ø±ÙØª.
Ù…ÙØ§Ø®Ø±
در سده ÛŒ چهارم: ام سلمه بیگم شاعر Ùˆ نویسنده، عمان Ù†ÛŒ ریزی شاعر Ùˆ خوش نویس، مولانا مایلی Ù†ÛŒ ریزی شاعر، سید جواد Ù†ÛŒ ریزی عالم، ØÚ©ÛŒÙ… Ù…ØÙ…د کاظم Ù†ÛŒ ریزی طبیب، میرزا Ù…ØÙ…د هاشم پزشک بلند پایه شیرازی Ú©Ù‡ نادرشاه Ø§ÙØ´Ø§Ø± هنگام ÙØªØ هند او را با خود به ایران آورد، ابوماهر موسی بن یوس٠سیار شیرازی پزشک Ùˆ ØÚ©ÛŒÙ…ØŒ ابوالعلاء شیرازی پزشک، ابن عجیم پزشک Ùˆ اخترشناس، اØÙ…دبن ابی اشعث پزشک، ابوزید ÙØ§Ø±Ø³ÛŒ نویسنده ÛŒ کتاب «راه های دریایی بین هند Ùˆ ایران».
در سده Ù‡ÙØªÙ… مولانا نجم الدین Ù…ØÙ…ود ابن صائن الدین الیاس شیرازی دانشمند Ùˆ پزشک، سید قطب الدین Ù…ØÙ…د Ø§Ù„ØØ³ÛŒÙ†ÛŒ Ø¹Ø§Ø±ÙØŒ استاد میرزا اØÙ…د Ù†ÛŒ ریزی خوش نویس، شعله Ù†ÛŒ ریزی شاعر، ØØ§Ø¬ زین العطار از پزشکان زمان شاه شجاع Ù…Ø¸ÙØ±ÛŒØŒ ØØ³Ù† بن اØÙ…د ÙØ§Ø±Ø³ÛŒ استاد علم Ù†ØÙˆ Ùˆ ادبیات.
در سده ÛŒ هشتم Ø§Ø¨ÙˆØ§Ù„ØØ³Ù† عبدالملک ابن Ù…ØÙ…د شیرازی ریاضی دان Ùˆ اخترشناس، خواجه شیرازی اخترشناس Ùˆ رئیس رصدخانه شاه جهان، استاد قوام الدین شیرازی معمار Ùˆ کاشی ساز Ùˆ کاشی کار مسجد گوهرشاد مشهد، روزبه پسر دادویه ملقب به ابن Ù…Ù‚ÙØ¹ اولین مترجم کلیله Ùˆ دمنه به زبان عربی، سیبویه ادیب Ùˆ نویسنده جامع ترین دستور زبان عربی Ú©Ù‡ آن را قرآن النØÙˆ لقب داده اند، ابوعلی ÙØ§Ø±Ø³ÛŒ استاد علم Ù†ØÙˆ Ùˆ مؤل٠کتاب Â«Ø§Ù„ØØ¬ØªÂ» درباره ÛŒ قرائت های قرآن، ابن مقله خوش نویس قرن چهارم Ú©Ù‡ شش گونه ÛŒ جدید خط Ú©ÙˆÙÛŒ را ابداع کرد، ابراهیم Ùˆ پسرش Ø§Ø³ØØ§Ù‚ Ú©Ù‡ به موصلی مشهور بودند از موسیقی دانان قرن چهارم، «منصور ØÙ„اج» عار٠و صوÙÛŒ بلند آوازه، ابوØÛŒØ§Ù† توØÛŒØ¯ÛŒ دانشمند، Ùیلسو٠و متکلم بنام سده چهارم Ùˆ اوایل سده ÛŒ پنجم، شیخ کبیر ابوعبدالله Ø®Ùی٠از بزرگترین مشایخ Ùˆ Ø¹Ø±ÙØ§ÛŒ سده ÛŒ چهارم، ساکت Ù†ÛŒ ریزی شاعر Ùˆ خوشنویس.
در سده ÛŒ پنجم مؤید شیرازی از بزرگان دانش Ùˆ Ø¹Ø±ÙØ§Ù†ØŒ شیخ Ø§Ø¨ÙˆØ§Ø³ØØ§Ù‚ Ùیروزآبادی از دانشمندان Ùˆ مدرسان، ÙˆØµÙ‘Ø§Ù Ø§Ù„ØØ¶Ø±Ù‡ از ادیبان Ùˆ نویسندگان در زمان ایلخانان مغول، قاضی عضدالدین ایجی از دانشمندان عهد Ù…Ø¸ÙØ±ÛŒØŒ ملاصدرای شیرازی ØÚ©ÛŒÙ… Ùˆ Ùیلسو٠سده ÛŒ یازدهم مؤل٠کتاب «الاصول من الکاÙی» Ùˆ «الرساله ÛŒ ÙÛŒ Ø§Ù„ØØ¯ÙˆØ« العالم» Ùˆ «الØÚ©Ù…ت العرشیه» Ùˆ ...ØŒ شیخ روزبهان از دانشمندان Ùˆ Ø¹Ø±ÙØ§ÛŒ قرن ششم، سید نظام الدین Ù…ØÙ…ود ملقب به شاهد اعلی الی الله عار٠و ØÚ©ÛŒÙ… قرن نهم، باباکوهی از مشایخ صوÙیه اوایل قرن پنجم، علامه قطب الدین شیرازی دانشمند Ùˆ پزشک قرن Ù‡ÙØªÙ…ØŒ ملامØÙ…د عسکر Ùˆ ملامØÙ…د Ø´Ùیع ارسنجانی معرو٠به اشر٠الکتاب نـَسخ نویس قرن سیزدهم، اØÙ…د وقار شیرازی خوش نویس Ùˆ ادیب قرن سیزدهم، اسدالله شیرازی ملقب به «کاتب السطانی» از خوش نویسان دوره ÛŒ ÙØªØØ¹Ù„ÛŒ شاه تا ناصرالدین شاه قاجار، ØØ³ÛŒÙ† ØÚ©Ø§Ú© خوشنویس Ùˆ کتیبه نگار Ùˆ سجع مهر Ú©Ù‡ مهرهای ناصرالدین شاه را ØÚ© کرد، شوریده شیرازی، علی ابزری طبیب Ùˆ مؤل٠قرن نهم، شری٠الدین جرجانی عالم Ùˆ دانشمند قرن نهم، مکتبی شیرازی شاعر قرن دهم، بابا ÙØºØ§Ù†ÛŒ شاعر قرن دهم، اهلی شیرازی شاعر قرن دهم، انور زند شیرازی شاعر قرن دوازدهم، راز شیرازی نویسنده Ùˆ عار٠قرن سیزدهم، رØÙ…تعلی شیرازی شاعر Ùˆ عار٠قرن سیزدهم، دستغیب شیرازی Ùقیه Ùˆ مجتهد قرن سیزدهم، داور شیرازی شاعر Ùˆ تذکره نویس قرن سیزدهم، قاآنی شاعر مشهور قرن سیزدهم، آتشی شیرازی شاعر معاصر، ØØ¬Ø§Ø¨ شیرازی شاعر Ùˆ خطاط معاصر، علی اصغر ØÚ©Ù…ت نویسنده Ùˆ مترجم معاصر Ùˆ...