كالبد هخامنشیان بر سینه كوه
از دشت‌ها Ùˆ كوه‌ها كه بگذری Ùˆ به سوی مركز ایران بروی، آن سوی یك دشت سه،چهاركیلومتری، در شمال كوه مهر(رØÙ…ت)ØŒ دنباله غربی ØØ³ÛŒÙ†â€ŒÙƒÙˆÙ‡ از دور نمایان است. اندكی نزدیك‌تر، نقش چند صلیب بزرگ بر دیواره عمودی ØØ³ÛŒÙ†â€ŒÙƒÙˆÙ‡ پدیدار می‌شود Ùˆ سرانجام از بالای تپه‌ای در جلوه كوه، «نقش رستم» رخ می‌نماید. سینه جنوبی ØØ³ÛŒÙ†â€ŒÙƒÙˆÙ‡ در اینجا به‌طور طبیعی به ‌صورت یك پرده بزرگ نمایشی به بلندی 70متر Ùˆ پهنای 200متر درآمده است.در سمت راست این دیواره با زاویه‌ای، پرده نمایش دیگری به پهنای 30متر قرار دارد. دو سلسله هخامنشی Ùˆ ساسانی به‌خوبی متوجه نمای خاص این تكه كوه شده Ùˆ به Ù†ØÙˆ شایسته‌ای از آن Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ كرده‌اند.
هر یك از سه نقش بزرگ صلیب‌شكل روبه‌رو Ùˆ یك نقش در سمت راست زاویه‌ كوه، آرامگاه یكی از شا‌هان هخامنشی است. كمی پایین‌تر از Ø³Ø·Ø Ø³Ù‡ آرامگاه روبه‌رو، شاهان ساسانی نقش‌های برجسته‌ای از خود باقی گذاشته‌اند.
در سمت Ú†Ù¾ Ùˆ اندكی جلوتر از دیواره كوه، برج سنگی مربع‌شكلی نمایان است كه گویی نیمی از آن در خاك ÙØ±ÙˆØ±Ùته. اینجا «كعبه زرتشت» خوانده شده Ùˆ از آثار مسلم هخامنشی است. در آخر سینه كوه كه دیده نمی‌شود، یكی،دو نقش دیگر ساسانی وجود دارد.
ك٠زمین اینجا در جلو دیواره كوه 10متر بالاتر از ك٠واقعی آن در زمان گذشته است. بر اثر جمع‌شدن خاك Ùˆ خاشاك Ùˆ سنگ، Ø³Ø·Ø Ø§ÛŒÙ† مكان بالا آمده است. ÙƒÙ ØÙ‚یقی زمین، پایه «كعبه زرتشت» است.
آرامگاه «كورش» ساختمان كاملاً مشخص Ùˆ Ø¬Ø¯Ø§Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù‡â€ŒØ§ÛŒ در جلگه «پاسارگاد» در چهل كیلومتری «تخت جمشید» است. جایگزین‌كردن آرامگاه شاه در سینه كوه، یكی از ابتكارات «داریوش» بود. شاه‌های بعدی سلسله هخامنشی به پیروی از او آرامگاه خود را به همان شكل Ùˆ ابعاد در سینه كوه‌ها ساختند.
شاید ملكه یا Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ بسیار نزدیك به شاه هم در همان آرامگاه جا داده می‌شدند، زیرا در داخل هر یك از آرامگاه‌ها بیش از یك تابوت سنگی وجود دارد. شاید اشیای گرانمایه یا Ø³Ù„Ø§Ø Ø´Ø®ØµÛŒ شاه هم در كنار او گذاشته می‌شد كه البته هم اكنون چیزی از دستبرد دزدان در امان نمانده است.
امروزه آرامگاه هر یک از شاهان هخامنشی در نقش رستم شناسایی شده كه از سمت راست به چپ، به این ترتیب است.
آرامگاه تكی در دیواره راست زاویه، از آن٠خشایارشاه (456 – 468 Ù¾. Ù…) است. نقش‌های برجسته‌ این آرامگاه از Ù„ØØ§Ø¸ هنر سنگتراشی از Ø¸Ø±Ø§ÙØª خاصی برخوردار است زیرا در زمان این شاه، هنر هخامنشی به اوج تكامل خود رسیده بود.
اولین آرامگاه بر دیوار روبه‌رویی كوه متعلق به داریوش است(486- 522پ. م). آرامگاه بعدی در سمت چپ آن متعلق به اردشیر اول (424-465 پ.م) است كه پس از خشایارشاه بر تخت نشست. سومین یا آخرین آرامگاه در سمت چپ بر دیوار روبه‌رو هم متعلق به داریوش دوم (404- 423 پ.م) است.
پس از داریوش دوم، دیگر در نقش رستم جا نبود و به‌ناچار دو شاه بعدی، اردشیر دوم (359 – 404 پ. م) و اردشیر سوم (338 – 358 پ.م)، آرامگاه‌های خود را در دامنه كوه مهر مشر٠به سكوی تخت جمشید ساختند.
داریوش سوم آخرین پادشاه هخامنشی (336 – 330 پ. م) به دست یكی از سردارانش به نام بسوس(Bessus) در نزدیكی دریای مازندران از پای درآمد.
پلوتارك (Plutarch) می‌نویسد كه یكی از سربازان اسكندر، به هنگام مرگ شاه ÙØ±Ø§Ø±Ø³ÛŒØ¯. داریوش از او آب خواست. پس از نوشیدن آب Ùˆ پیش از جان‌سپردن، داریوش اظهار تأس٠می‌كند كه در موقعیتی نیست كه بتواند به Ù†ØÙˆÛŒ شایسته از آن مرد تشكر كند. ساختمان آرامگاه هر شاه در دوران شاهی او شروع می‌شد. داریوش سوم نگون‌بخت ÙØ±ØµØª Ù†ÛŒØ§ÙØª ساختمان آرامگاه خود را تمام كند. آرامگاه او امروزه در گوشه جنوبی Ùˆ كمی دورتر از سكوی تخت جمشید به همان ØØ§Ù„ت نیمه‌تمام، باقی مانده است.
به این ترتیب جز آرامگاه کمبوجیه، جانشین كورش بزرگ كه سرنوشت جنازه‌اش پس از بازگشت از مصر معلوم نشد، آرامگاه یكایك پادشاهان هخامنشی شناسایی شده است.
نمای جلویی هر یك از آرامگاه‌ها، Ú†Ù‡ در نقش رستم Ùˆ Ú†Ù‡ در تخت جمشید، سه بخش اÙÙ‚ÛŒ دارد؛ بخش بالایی به نمایش یك صØÙ†Ù‡ از مراسم دینی Ùˆ درباری اختصاص ÛŒØ§ÙØªÙ‡ است. بخش مستطیل شكل میانی كه ØØ§Ù„ت صلیب بزرگی به تمامی نما داده ورودی آرامگاه است. بخش پایینی نیز صا٠و خالی از نقش است.
در بخش بالایی، نقش شاه دیده می‌‌شود كه در لباس «پارسی» در سمت Ú†Ù¾ صØÙ†Ù‡ روی یك سكوی سه پله‌ای ایستاده Ùˆ به شعله‌های آتشی می‌نگرد كه از یك آتشدان زبانه می‌كشد. او در دست Ú†Ù¾ كمان Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ دست راستش را با ك٠باز به سوی آتش بلند كرده است. در گوشه بالای سمت راست صØÙ†Ù‡ØŒ نشان گردی است با خط منØÙ†ÛŒ كه شاید مظهر خورشید Ùˆ هلال ماه باشد. در بالای همان نقش، انسان بال‌دار (Â«ÙØ± ‎ْشاهی» بنابر نظریه استاد شهبازی) دیده می‌شود Ú©Ù‡ ØÙ„قه‌ای در یك دست Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ دست دیگر را به نشان تبرك بلند كرده است. شماری از Ø§ÙØ³Ø±Ø§Ù† «پارسی» Ùˆ «مادی» یا بزرگ‌زادگان ایرانی در كنار ایستاده‌اند.
هم شاه Ùˆ هم آتشدان جلو او روی یك تخت روان به شكل كرسی قرار دارند كه 28 نماینده كشورهای تابعه به عنوان Â«ØªØ®ØªÂØ±Ø§Ù†Ø§Ù†Â» آن را روی دست‌های خود بلند كرده‌اند.
در آرامگاه داریوش بزرگ، كتیبه‌ای پشت نقش شاه Ùˆ همچنین میان دو نیمه‌ستون مركزی دیده می‌شود كه در آن از یكایك «تخت‌رانان» نام برده شده كه كمك شایانی به شناسایی دقیق این Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ كرده است. در همین كتیبه، داریوش بزرگ خود را معرÙÛŒ كرده Ùˆ سپس می‌گوید:
«...آن‌كه دوست من بوده است، او را ثروتمندانه پاداش داده‌ام. به خواست اهورامزدا، اینها هستند كشورهایی كه من تسخیر كردم، بیرون از كشور پارس. بر آنها ØÙƒÙˆÙ…ت كردم، آنها هدیه آوردند Ùˆ آنچه من دستور دادم انجام Ú¯Ø±ÙØª. قانون من Ù…ØÙƒÙ… بود. اگر تو Ùكر كنی [بپرسی] كشورهایی كه داریوش‌شاه داشت كدامند، بنگر به آنان كه تخت مرا بلند كرده‌اند Ùˆ آنها را خواهی شناخت... آن‌گاه خواهی دانست كه نیزه مرد پارسی دور Ø±ÙØªÙ‡ است، آن‌گاه خواهی دانست كه مرد پارسی دور از ایران نبرد كرده است».
با كمی دقت می‌توان دید كه پایه‌های كرسی شاه، چندانگشتی از زمین بلند شده؛ یعنی به ØØ±ÙƒØª درآمده است. چون «تخت‌رانان» زیر كرسی دید كاÙÛŒ نداشتند، ÙØ±Ø¯ دیگری باید یكی از پایه‌های كرسی را از بیرون Ù…ÛŒâ€ŒÚ¯Ø±ÙØªØŒ در ØØ§Ù„ÛŒ كه ÙØ±Ø¯ دیگری پایه دیگر كرسی را Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ آن را می‌كشید. این ÙØ±Ø¯ دومی در سمت راست كرسی قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ØŒ اما دست‌هایش را به‌طور غیرطبیعی به سمت عقب برده است.
بخش مربع‌شكل میانی نمای آرامگاه كه باز هم برای تمام آرامگاه‌ها یكسان است، بنای جلویی یك ایوان كاخ هخامنشی را نشان می‌دهد. این ایوان چهار نیمه‌ستون با سرستون‌های گاو دوسر دارد كه تیر چوبی زیر سق٠را بر دوش خود نگه‌داشته‌اند. لبه سق٠با دندانه مزین شده است. درگاهی میان دو ستون وسطی كه به داخل آرامگاه راه دارد به چهار تكه اÙÙ‚ÛŒ تقسیم شده است. سه تكه بالایی، كاملا سنگی بوده، تكه پایینی به عرض 5/1متر از دو لنگه در تشكیل شده كه بر پاشنه در می‌گشتند. بی‌شك هد٠این بود كه پس از دÙÙ† شاه، آرامگاه برای ابد بسته بماند اما با گذشت زمان Ùˆ شاید اندكی پس از انقراض شاهنشاهی هخامنشی، آرامگاه‌ها یكی پس از دیگری Ø´ÙƒØ§ÙØªÙ‡ شد Ùˆ هرچه از اشیای گرانبها در آن بود به تاراج Ø±ÙØª.
معضل خط آهن:
این روزها اجرای Ø·Ø±Ø Ø±Ø§Ù‡â€ŒØ¢Ù‡Ù† شیراز Ù€ اصÙهان كه مطالعات آن در سال1373 آغاز شده، با سرعت بیشتری Ø¯Ø±ØØ§Ù„ پی‌گیری است. بر اساس این Ø·Ø±ØØŒ خط‌ آهن از نزدیكی نقش رستم می‌گذرد.
از سوی دیگر كارشناسان بنیاد پارسه Ù€ پاسارگاد كه سرگرم ثبت نقش رستم در Ùهرست آثار جهانی هستند،‌ معتقدند كه این راه‌آهن به مجموعه باستانی نقش رستم آسیب رسانده Ùˆ از ثبت جهانی آن جلوگیری می‌كند.
آنها معتقدند راه‌آهن هم‌اكنون از ÙØ§ØµÙ„Ù‡ 359متری نقش رستم می‌گذرد كه این ÙØ§ØµÙ„Ù‡ باید تا 900متر Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ یابد. در نشستی كه روز 13آذرماه با هد٠بررسی مسائل طرØâ€ŒØ´Ø¯Ù‡ میان وزارت راه Ùˆ ترابری Ùˆ سازمان میراث ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒ Ùˆ گردشگری برگزار شد، ضمن تاكید بر اهمیت ØÙظ Ùˆ صیانت از میراث ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒØŒ پروژه راه‌آهن به‌مدت یك‌ماه برای Ú¯Ø±ÙØªÙ† تصمیم Ùˆ انتخاب بهترین مسیر كه در ØØ±ÛŒÙ… شهر استخر واقع نشود، متوق٠شد.