موسیقی در استان ÙØ§Ø±Ø³
ستاره ای رو اینجا بزار
موسیقی در استان ÙØ§Ø±Ø³
در ایل قشقایی سه گروه موسیقی دان وجود دارد: عاشق ها، چنگیان و ساربانان.
عاشقان قشقایی
عاشقان قشقایی از مناطقی مانند Ù‚Ùقاز Ùˆ شیروان به استان ÙØ§Ø±Ø³ مهاجرت کرده اند Ùˆ از این رو ترک زبانند. ساز اصلی آنها «چگور» است اما از سه دهه پیش «تار» جای آن را Ú¯Ø±ÙØª Ùˆ اکنون کمانچه ساز اصلی آنها است. عاشق ها به دلیل شرایط سخت زندگی، بیشتر در شهرها زندگی Ù…ÛŒ کنند Ùˆ ارتباط چندانی با ایل ندارند. بسیاری دیگر نیز به دلیل تنگدستی در روستاهای دوردست Ùˆ آبادی های اطرا٠شیراز زندگی Ù…ÛŒ کنند Ùˆ بدین ترتیب بسیاری از آهنگ های آنها ÙØ±Ø§Ù…وش شده است.
عاشق ها معمولاً داستان های طولانی را توأم با ساز Ùˆ آواز ارائه Ù…ÛŒ کنند. از آهنگ های قدیمی عاشق ها Ù…ÛŒ توان از Â«Ø³ØØ±Ø¢ÙˆØ§Ø²ÛŒÂ»ØŒ «جنگ نامه» Ùˆ از آهنگ های متداول امروزی از «کوراوغلی»، «مØÙ…ود Ùˆ صنم»، «هلیله Ùˆ خسرو» Ùˆ «بیستون» نام برد.
چنگیان
موسیقی قوم قشقایی در میان «چنگیان» رایج است. آنها نوازندگان Â«Ú©Ù€ÙØ±Ù†Ø§Â»ØŒ «ساز» Ùˆ «نقاره» هستند. این هنرمندان معمولاً در عروسی ها Ùˆ سایر جشن ها Ù…ÛŒ نوازند. Ú†Ù†Ú¯ÛŒ ها نیز مانند عاشق ها از مردم Ù…ØØ±ÙˆÙ… Ùˆ زØÙ…تکش ایل هستند. چنگیان نمایانگر موسیقی متداول طایÙÙ‡ ÛŒ خویش هستند Ùˆ نواهای آنها، پیچیدگی Ùˆ دشواری نواهای عاشقی را ندارد Ùˆ آینه تمام نمای موسیقی عامیانه به شمار Ù…ÛŒ رود.
ساربانان
ساربانان آهنگ های قومی ایل را با «نی» Ù…ÛŒ نوازند. «نی» در میان مردم ایل، سازی قدیمی Ùˆ شناخته شده است. ترانه های عاشق ها Ùˆ چنگیان به زبان ترکی قشقایی است ولی ساربانان با زبانی غیر از آن یعنی «کوروشی» Ù…ÛŒ خوانند Ú©Ù‡ شبیه زبان پهلوی است. در میان آهنگ های مخصوص ساربانان Ù…ÛŒ توان از «گدادارنما» Ú©Ù‡ در وص٠شترهای در ØØ§Ù„ ØØ±Ú©Øª است، نام برد. بخش قابل توجهی از موسیقی ایل قشقایی را «لالایی» تشکیل Ù…ÛŒ دهد Ú©Ù‡ در میان مادران ایل معمول است.
در ایل قشقایی آهنگ هایی وجود دارد Ú©Ù‡ آنها را در هنگام کار اجرا Ù…ÛŒ کنند ومعرو٠ترین آنها عبارت اند از: Ø³ØØ±Ø¢ÙˆØ§Ø²ÛŒØŒ جنگ نامه Ùˆ موسیقی هایی Ú©Ù‡ برای برنج کوبی، راندن گله Ùˆ دوشیدن Ø§ØØ´Ø§Ù… نواخته Ùˆ خوانده Ù…ÛŒ شود.