ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ عامه Ùˆ آداب Ùˆ رسوم مردم ÙØ§Ø±Ø³
ستاره ای رو اینجا بزار
عید نوروز
عید نوروز نزد مردم ÙØ§Ø±Ø³ بسیار گرامی است Ùˆ مردم از 15 روز پیش از تØÙˆÛŒÙ„ سال نو، به استقبال آن Ù…ÛŒ روند. آنها شیرینی Ùˆ تنقلات تهیه Ù…ÛŒ کنند Ùˆ به دوختن Ùˆ تهیه لباس نو برای خود Ùˆ بچه ها Ù…ÛŒ پردازند Ùˆ خانه تکانی Ù…ÛŒ کنند. در گذشته مردم خود شیرینی درست Ù…ÛŒ کردند Ùˆ عمدتاً نان شیرین Ù…ÛŒ پختند. نان شیرین را بعد از این Ú©Ù‡ از تنور بیرون Ù…ÛŒ آوردند تا هنوز نرم Ùˆ تازه بود، چند بار تا Ù…ÛŒ زدند تا به صورت یک مربع به اندازه ک٠دست درآید. این نان بعد از چند دقیقه ØªÙ€ÙØ±Ø¯ Ùˆ بسیار شکننده Ù…ÛŒ شد. غیر از این نوع نان شیرینی، شیرینی دیگری درست نمی شد. اغلب، وسایل پذیرایی عید تنقلاتی مانند برنجک، Ø§ÙŽØ®ÙØ±ÙÚ© Ùˆ دنگو بود.
عقیقه
از جمله رسوم معمول در بین دوانی ها، یکی هم رسم عقیقه است. عقیقه در عربی به معنی موی Ø´Ú©Ù… نوزاد در هنگام تولد است. معنی دیگر آن، Ø°Ø¨Ø Ú¯ÙˆØ³Ùند در Ù‡ÙØªÙ…ین روز تولد نوزاد است. شاید این رسم در گذشته در روز Ù‡ÙØªÙ… انجام Ù…ÛŒ شد، اما امروزه موعد خاصی برای آن قائل نیستند Ùˆ در هر ÙØ±ØµØªÛŒ Ú©Ù‡ دست داد، آن را تدارک Ù…ÛŒ بینند. انجام این کار ممکن است تا Ù‡ÙØª سالگی کودک هم به تعویق Ø¨ÛŒÙØªØ¯. اما تا هنگام مراسم عقیقه نباید موی سر کودک تراشیده شود.
وداع با ÙØ±Ø¯ ٠در گذشته
ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ مردم ÙØ§Ø±Ø³ چون ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ دیگر مردم ایران بر مبنای باورها Ùˆ معتقدات دینی مسلمانان استوار است. ضمن این Ú©Ù‡ گاه این آداب Ùˆ رسوم ریشه در پیش از اسلام دارد؛ مثلاً در شهرستان های آباده، اقلید Ùˆ ÙØ³Ø§ رسم است Ú©Ù‡ با مرگ هر ÙØ±Ø¯ØŒ بازماندگان نزدیک ÙˆÛŒ یعنی پدر، مادر، برادر Ùˆ خواهر Ùˆ ÙØ±Ø²Ù†Ø¯Ø§Ù†ØŒ روز بعد از خاکسپاری، پیش از طلوع Ø¢ÙØªØ§Ø¨ØŒ سر گور ÙˆÛŒ Ù…ÛŒ روند Ùˆ ÙØ§ØªØÙ‡ Ù…ÛŒ خوانند. این عمل در تابستان بدون مشکل برگزار Ù…ÛŒ شود اما در سرمای 15 درجه زیر ØµÙØ± زمستان این کار با مشکلاتی همراه است Ùˆ با تمامی این اØÙˆØ§Ù„ مردم به انجام آن Ù…ÛŒ پردازند Ùˆ معتقدند با این کار به خورشید Ù…ÛŒ گویند Ú©Ù‡ زودتر از او بر مزار عزیزشان آمده اند.
عروسی درخت نارنج
در شیراز رسم بر این است Ú©Ù‡ اگر درخت نارنجی Ú©Ù‡ در خانه است، نارنج Ú©Ù… بدهد یا اصلاً ندهد، آن را عروس کنند Ùˆ برایش مراسم عروسی بگیرند. برای این کار، ابتدا زن ØµØ§ØØ¨ خانه، زنان همسایه را دعوت به عروسی درخت نارنج Ù…ÛŒ کند، همه در یک زمان مشخص در خانه جمع Ù…ÛŒ شوند Ùˆ زن ØµØ§ØØ¨Ø®Ø§Ù†Ù‡ اره ای را بر Ù…ÛŒ دارد تا شاخه های درخت را ببرد. یکی از زنان همسایه جلو Ù…ÛŒ آید Ùˆ ضامن درخت Ù…ÛŒ شود. سپس تور بسیار نازکی روی درخت Ù…ÛŒ کشند، شکر پنیر روی درخت Ù…ÛŒ پاشند، Ú©ÙÙ„ Ù…ÛŒ زنند، واسونک Ù…ÛŒ خوانند Ùˆ شادی Ù…ÛŒ کنند Ùˆ بر این باورند Ú©Ù‡ آن درخت، سال بعد در ÙØµÙ„ بهار، بار نارنج خواهد داشت.
آب مقدس ØÙˆØ¶ ماهی ها
تا 50 سال پیش در ÙØ§Ø±Ø³ØŒ سه ØÙˆØ¶ ماهی در شیراز، ÙØ³Ø§ Ùˆ زرقان وجود داشت اما با خشک شدن ØÙˆØ¶ ماهی ÙØ³Ø§ اکنون دو ØÙˆØ¶ دایر است. مراسمی Ú©Ù‡ برای این دو ØÙˆØ¶ ماهی وجود دارد، تقریباً مشابه است.
از زیر کوه سعدی، چشمه ای بیرون Ù…ÛŒ آید Ú©Ù‡ چند چاه برای Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از آن در خانه های بالادست آرامگاه ØÙر شده است. ØÙˆØ¶ ماهی آرامگاه سعدی، هم Ø³Ø·Ø Ø²Ù…ÛŒÙ† Ùˆ مظهر قنات Ùˆ چشمه است. تردیدی وجود ندارد Ú©Ù‡ پیش از زمان سعدی، Ùˆ ØØªÛŒ در ایران باستان، این آب جریان داشت Ùˆ مقدس بود. به همین دلیل سعدی برای این آب اهمیت قایل بود. براساس نوشته «ابن بطوطه» Ú©Ù‡ دوبار در سال های 725 Ùˆ 748 هـ.Ù‚ØŒ (بار اول ØØ¯ÙˆØ¯ سی سال پس از درگذشت سعدی) به شیراز آمده بود، سعدی این ØÙˆØ¶ هشت ضلعی را ساخته است.
مراسم Ùˆ باورهای مردم شیراز Ùˆ Ø§Ø·Ø±Ø§ÙØŒ تا سال 1327 شمسی Ú©Ù‡ سال تخریب
آرامگاه سعدی برای تجدید بنای آن است، بسیار جدی Ùˆ اجرای آنها بسیار ضروری بود. تا آن زمان هر سال ØØ¯ÙˆØ¯ ده هزار Ù†ÙØ± در چهلمین روز پس از عید نوروز در Ù…ØÙˆØ·Ù‡ جلوی آرامگاه سعدی جمع Ù…ÛŒ شدند Ùˆ آش نذری Ú©Ù‡ در ÙØ§Ø±Ø³ Ø§ØµØ·Ù„Ø§ØØ§Ù‹ «دیگ جوش» نامیده Ù…ÛŒ شود، Ù…ÛŒ پختند Ùˆ از بامداد تا شب شادی Ù…ÛŒ کردند Ùˆ بر این باور بودند Ú©Ù‡ یک ماهی قرمز Ú©Ù‡ یک ØÙ„قه طلایی در بینی دارد، در آب بالا Ù…ÛŒ پرد Ùˆ Ù…ÛŒ رود. ماهی های این آب مقدس است Ùˆ هیچ کس ØÙ‚ صید آنها را ندارد.
امروزه هنوز مردم Ú©ÙˆÛŒ سعدی بر این باورند Ùˆ در ØÙˆØ¶ ماهی سکه Ù…ÛŒ اندازند تا آرزوهایشان برآورده شود، ولی آداب Ùˆ مناسکی در این زمینه وجود ندارد. در زرقان چنین مراسمی هنوز ادامه دارد.
پس از ساخت آرامگاه سعدی، از آب تنی در این ØÙˆØ¶ برای برآورد نیاز جلوگیری شد Ùˆ دیگر کسی در Ù…ØÙˆØ·Ù‡ ØÙˆØ¶ ماهی به آب دسترسی ندارد. اما ØØ¯ÙˆØ¯ 150 متر بعد از آرامگاه، در Ú©ÙˆÚ†Ù‡ ای Ú©Ù‡ Ø§ØµØ·Ù„Ø§ØØ§Ù‹ Ú©ÙˆÚ†Ù‡ ØÙ…ام سعدی Ù…ÛŒ نامند، مردم برای باورها Ùˆ مناسک خود از آب چشمه یا قنات سعدی Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ Ù…ÛŒ کنند.
مردم شیراز Ùˆ Ø§Ø·Ø±Ø§ÙØŒ باورهایی خاص نسبت به ØÙˆØ¶ ماهی دارند Ùˆ عده ای برآنند ØµØ§ØØ¨ این آب، ØØ¶Ø±Øª امام ØØ³Ù†(ع) است. گروهی دیگر معتقدند اگر دختر یا پسری دست Ùˆ روی خود را با این آب بشوید، بخت او باز Ù…ÛŒ شود Ùˆ به خانه بخت Ù…ÛŒ رود. درگذشته با جام «چهل کلید» روی سر خود آب Ù…ÛŒ ریختند. آب تنی در دوره ÛŒ پیش از ساخت ساختمان جدید آرامگاه، در روز چهارشنبه سوری انجام Ù…ÛŒ شد.
امروزه از ساعت 12 ظهر روز چهارشنبه سوری تا ساعت 24ØŒ دختران Ùˆ زنان در جوی آب Ú©ÙˆÚ†Ù‡ ØÙ…ام سعدی آب تنی Ù…ÛŒ کنند Ùˆ از ساعت 24 تا 8 بامداد به پسران Ùˆ مردان اختصاص Ù…ÛŒ یابد. هجوم جمعیت برای آب تنی بسیار زیاد است Ùˆ مردم معتقدند Ú©Ù‡ این آب، مشکلات Ùˆ Ú¯Ø±ÙØªØ§Ø±ÛŒ ها را نیز ØÙ„ Ù…ÛŒ کند. گاه نیز نامه ای برای ØØ¶Ø±Øª امام زمان (عج) در آب ØÙˆØ¶ ماهی Ù…ÛŒ اندازند Ùˆ ØØ§Ø¬Øª Ùˆ مشکل خود را Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÛŒ کنند.
در گذشته مردم باور داشتند Ú©Ù‡ این آب، Ø³ØØ± Ùˆ جادو را باطل Ù…ÛŒ کند. معمولاً کشاورزان یک ظر٠از این آب بر Ù…ÛŒ دارند Ùˆ هنگام آبیاری مزارع خود، آن را در جوی آب Ù…ÛŒ ریزند تا از ایجاد کرم ساقه خوار جلوگیری نماید Ùˆ مزارع آنها Ù…ØØµÙˆÙ„ بیشتر بدهد. برخی نیز معتقدند Ú©Ù‡ اگر لباس هایشان در این آب شسته شود، بیماری ها را از بدن ØµØ§ØØ¨ لباس Ù…ÛŒ زداید. بنابراین در Ú©ÙˆÚ†Ù‡ ØÙ…ام سعدی لباس Ù…ÛŒ شویند. هر چند امروزه کمتر به چنین کاری دست Ù…ÛŒ زنند، ولی در گذشته تمام ØµØØ±Ø§ÛŒ سعدی Ù…ØÙ„ شستن Ùˆ خشک کردن لباس بود.
اعتقادات و باورها
اگر عروس ته دیگ دوست داشته باشد، شب عروسی باران می بارد.
چون عروس در شب عروسی برقصد، نان ارزان خواهد شد.
اگر آینه عروس بشکند، عروس بدبخت خواهد شد.
اگر عروس را عقد کنند ولی عروسی نکنند، یکی از اقوام عروس Ùˆ داماد Ù…ÛŒ میرد. در Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Ù…ÛŒ گویند شکار کرده است.